Saturday, April 14, 2007

En helt vanlig ettermiddag med Henrik

Jeg er fortsatt i perlehumør, etter en alle tiders ettermiddag, kveld og natt med (altså; sammen med) Henrik på fredag (Bildet: Henrik og Morfar i partystemning, hver på sin måte. Morfar har forøvrig ikke noe med fredag å gjøre). Planene var i utgangspunktet ytterst løse. Vi skulle spise i kantina på MF, se om det gikk no bra på kino, og til slutt sove hos meg. Jeg vil nå presentere et sammendrag av bevgivenhetene:

- Henrik sniker seg innpå meg bakfra på Aker brygge. Jeg registrerer at han har anlagt bart. En langstrakt, frynsete trønderbart. Jeg overrekker ham et vaffeljern for tort og svie.

- Kantina på MF er stengt, og vi finner en italiensk restaurant som viser seg å være det perfekte sted for en romatisk date. Høye, levende lys, dempet belysning, digre pepperkverner osv. Etter et raskt overblikk slår vi fast at vi skiller oss noe ut, ettersom resten av gjestene er litt finere på håret enn oss. Vi er i tillegg på fnisern. Kelneren er stram og dresskledd, og uttaler alle rettene med overdreven italiensk aksent (antakelig fordi han er italiensk, konkluderer vi med litt senere). Kort fortalt: Gjestene på bordet ved siden av flyttet seg, kelneren ble strammere og strammere om nebbet, og maten var helt nydelig.

- Vi bestemmer oss for å gå ned på Aker brygge for å kjøpe hårvoks til Henrik. På veien hører Henrik på Grace Kelly/Mika på Ipoden min, med tilhørende moves. Vi treffer en gammel kjenning av Henrik, som han ikke har sett på noen år. Samtalen dreier seg stort sett om Henriks fascinasjon over en skatende dverg han nettopp har fått øye på. ("Oi! Der er det en DVERG som skater! Sa jeg det kanskje litt høyt?")

-Vi løper over de brolagte dumpene på Aker brygge. Det er helt utrolig gøy. Prøv det.

- Henrik flørter med butikkdamene på HM og ICA.
HM: Hun opplyser om at de tar Euro, det ender med en spøkende kommentar om at Henrik ikke er svensk selv om han har sånn bart. (Ok...den var det jeg som dro igang...)
ICA: Vi er nok en gang på fnisern. Henrik tømmer handlekurven ved å snu den opp ned på rullebåndet, med brus og det hele. Butikkdama også på fnisern. Henrik skrur på sjarmen og bemerker hvor kjapp hun er til å slå inn varene, samt at han vet hvordan det er, for han har selv sitti i kassa. For de som lurer, var HM-dama angivelig penest.

- Vi hisser opp ekspeditøren i en Mobilbutikk ved å snike inn hetskommentarer om NetCom.

- Jeg har en seriøs og fortrolig samtale om øynene mine med dama på Brilleland, uten at jeg egentlig har noe der å gjøre. Henrik vil gjerne ha en synstest, men det er for sent på dagen.

- Stemningen er fortsatt høy inne på kinoen (The Departed, en ganske festlig film, bortsett fra at alle dør). Vi ler mye, båder der det passer og der det ikke passer. Vi syns selv det var verdt pengene; er mer usikker på hva resten av kinosalen syns. (Ok. Vi har nok selvinnsikt til å skjønne at vi antakelig var litt til irritasjon, men av og til blir det bare sånn)

- Fortsatt i mafia/politi-jakt stemning skal jeg snike meg ubemerket inn på Jensens Biffhus for å tyvlåne do. Det viser seg at dette er et lite imtimt sted, der de ønsker deg velkommen i døra (altså, selve restauranten, ikke doen). In the heat of the moment går jeg bare rett forbi, og inn på do. Jeg merker at de ikke er helt fornøyd med det. Forøvrig er Jensens Biffhus den stolte eier av en helt fantastisk dopapir-dispenser. Papiret kommer ikke ut på undersiden av rundingen, men midt på, som en sammenkrølla mark. Tar masse papir. På vei ut kommer en sevitør mot meg. Kanskje skal han bare spørre om jeg vil ha en meny, men jeg velger å tolke det som en trussel, og strener ut på gaten og inn i skyggene.

- Henrik danser hiphop oppover mot banen, til musikk fra kafeene. Jeg tør ikke, men blir med å hoppe på de hvite stripene i gangfeltet.


Jeg ser nå at vi hadde det morsommere enn jeg har greid å gjengi, men det får stå til. Dagen fortjente en plass i bloggen.

4 comments:

mo said...

det høres ut som dere kosa dere!! To gale søsken på en gang hæ:)

Magna said...

Jeg er ikke gal
Jeg bor i et pennal
Postnatal
Katedral
Bardehval
Fatal
Gluteal

Anonymous said...

Jeg synes det var en god verbal beskrivelse, uten at jeg var der til å observere selv:)morsomt skrevet var det og :)Litt gærne er dere nok, men hvem er ikke det? PS: En god latter forlenger livet.

Magna said...

Da var antakelig fredag 13. verdt et par år ekstra:) Bra, for det skal bli stas å bli gammel dame og bruke hårruller og sånt.