Sunday, February 18, 2007

Muslimene kommer!



I formiddag var jeg og sang på et bedehus, og det var egentlig veldig hyggelig. Allikevel: litt konstruktiv kritikk kan aldri skade.

Bilde til høyre: Farlig kulturkriminell.

Da jeg skulle presentere sang 3 (Come and see), kom jeg dessverre i skade for å si: "Jeg har et veldig avslappet forhold til engelsk, og et litt mer anstrengt forhold til nynorsk. Hvis det er noen som har det omvendt, så står denne sangen i Rop Det Ut, som Kom og sjå". Etter møtet fikk jeg en tung hånd på skulderen, og et par bebrillede, alvorlige øyne 20 cm fra ansiktet.


Jeg ble ettertrykkelig advart mot å bruke for mye engelsk. Det vil nemlig føre til at den norske kulturen, som de gamle har slitt for, snart er helt borte. Det er da det skjer: Muslimene kommer til å ta over hele samfunnet. Kunne jeg ikke heller bruke de gode gamle sangboksangene?

Jeg prøvde å nikke og si meg høflig enig der det var mulig uten å lyve for mye. Jeg har jo ærlig talt ikke noe ønske om burkapåbud i Misjonssalen, men på den annen side: jeg sang jo ikke på urdu? Hm. Sang 1 og 4 var dessuten Det er vel med min sjel, og Se solens skjønne lys og prakt. Føler derfor ikke at kritikken var helt på sin plass, men greit: Jeg er forsåvidt for ytringsfrihet. Inni meg koste jeg meg med det ironiske han ikke visste: Dama han satte på plass settere faktisk en del av sin ære i å være "Sangboksangenes høye beskytter om ikke nr 1, så i hvertfall ca 42"

10 comments:

Anonymous said...

Heisann!
Det så spennende med blogg...:)

Tragisk....
Sangbok/engelsk debatten vil nok aldri dø ut. Me får ta kritikken med et smil og tåle våre brødre og søstre i kjærlighet.

Stå på og syng ut det glade budskap!!!

Hilsen Joey

Magna said...

Takk for oppmuntringen:) Å ta kritikken med et smil var ikke problemet - jeg var mer redd for konsekvensene dersom jeg virkelig hadde begynt å le...

Elisabeth said...

Hei Magna! Morsomt å oppdage bloggen din, du er flink til å skrive! Full forståelse for kollektiv-frustrasjonene dine! Jeg bare sier en ting - det er lettere å samarbeide når man er tre jenter enn når man er ni, som vi var mitt første år i Bergen! Og ære være deg for sangboksangbeskyttelsen, jeg synes du er flink, jeg. Det går an å falle i grøfter på både den ene og den andre siden... :)

Magna said...

Tja. Har bodd i rent jentekollektiv før, men kan ikke si at jeg uforbeholdent deler din erfaring. Jenter kan være vel så vimsete:) Men det er en ny opplevelse å bo med fire menn. Det må jeg si... Ellers er det en ærlig sak å ligge i en grøft bare men kan begrunne hvorfor men er der. Tror det var det vi lærte på skolen...kanskje?

Guttleif Lorentzen said...

Jeg må si jeg koser meg med situasjonen. Men igjen: hver forsiktig med engelsken. Folk kan tro du ikke er norsk, og dermed muslim!

Og til din litt bitre link, kommentar: Har du sett noen andre linker der? Nei! Kan det kanskje bety at jeg ikke har peiling på åssen jeg fikser det? Ja!

Det kunnne selvfølgelig betydd en rekke andre ting også, men det gjør det altså ikke...

Så la ikke dette komme mellom meg og en god seng!

Magna said...

Det med senga var egentlig en tom trussel. Noe langt verre må nok til hvis den skal komme i risikosonen. Og tenk: Kanskje jeg kan lære bort noe til mannen som hjalp meg å lage blogg! Det hadde vært stort for selvfølelsen. Håper du har lagt merke til at jeg har greid å fikse bilde på profilen uten deg:)
Må også understreke en sak: Jeg kjenner mange bra muslimer! Saken hadde vært like morsom hvis advarselen gjaldt kinesere eller måker.

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.