Wednesday, February 21, 2007

Tilbake til 15, bortsett fra at jeg egentlig aldri var der.


OK. Det må fram.
Jeg har bestemt meg for at denne bloggen ikke skal stille meg i et ufortjent flatterende lys; målet er et realistisk bilde. Dette blir et avsnitt i den ånd, og dermed tilsvarende pinlig. Temaet kom opp da Rachel feiret bursdag den 14., og enkelte reagerte med svært overraskede (ikke på en god måte) uttrykk. Det var da det gikk opp for meg: Dette er ikke bra. Jeg er tross alt ikke 15.
Her er saken: Når du går inn på kjøkkenet i kollektivet vil noe umiddelbart fange oppmerksomheten. Begge kjøleskap er nemlig tapetsert med menn av typen filmstjerne. Første gang jeg så det, tenkte jeg: OK, voksen dekorasjon får man si... Jeg var aldri den typen fjortis som leste TOPP og hadde New Kids on the Block fra alle vinkler på veggen. Jeg hadde små hunder, Valgjerd og Jesus. For dere som har sett jenterommet mitt i Enebakk og observert en Orlando Bloom - kalender i A3, vil jeg si til mitt forsvar: Den var julegave fra Bente. Jeg blir varm om hjertet av å se den og tenke på min gode venn som kjøper gaver til meg.
Tilbake til kjøleskapet: Min kvinnelige medkollektivbeboer var svært godt fornøyd med dekorasjonene, og jeg holdt mine prektige kommentarer for meg selv til fordel for det gode førsteinntrykket. Ettersom ukene gikk begynte en uro å trenge seg fram i meg: Hvem er disse ansiktene som møter meg hver morgen? Skaden var skjedd: Jeg var engasjert i kjøleskapsbildene.
Det som slo meg var: De er jo så gamle! Jeg mener, Johnny Depp og Brad Pitt er neppe mer enn 5 år yngre enn mamma. Bruce Willis er antakelig like gammel som mamma, og Harrison Ford er da langt over 60. Til og med Sean Connery hadde sneket seg inn, og han er eldre enn morfar. Det var da jeg bestemte meg, alvorstungt og fokusert: Skal det endelig være menn på dette kjøleskapet, så skal det være noen som jeg syns er verd å titte på.

Sånn. Der er katta ute av sekken: Jeg samler filmstjernebilder til kjøleskapet. Jeg er grunn. Jeg oppfører meg pinlig fjortisaktig. Jeg kommer ikke på noen god unnskyldning. Det aller pinligste er at Henrik stort sett greide å gjette alle jeg hadde hengt opp. Hvilket betyr at han antakelig har knepet meg i å beundre et og annet filmfjes tidligere også...
Det føles overhodet ikke bra å skulle sende dette ut på nettet, men jeg gjør det som en selvransakelsesøvelse.
Til slutt, etter å ha kastet dritt på meg selv i et utilgivelig langt innlegg, vil jeg avslutte med å henge ut noen andre. Vi skal tilbake til bursdagen til Rachel. I etterdønningene av en heftig diskusjon om hvilke kjendiser som var verdig en kjøleskapsplass, kom det fram urovekkende opplysninger blant gutta: Henrik og Ole Jakob hadde en skremmende engasjert samtale om bilder av Spice Girls og Britney i rød skinndress. Ole Johan tok allikevel kaka: Han ville gjerne ha Britney live. På kjøleskapet.

2 comments:

Anonymous said...

Du er fantastisk Magna!! Digger deg. Til ditt forsvar, kos deg du. det var på tide å bytte ut Valjgerd;)

Magna said...

Takk takk:) Det varmet. Liker å bli digget:)