Friday, March 9, 2007

Gi meg negrene tilbake!


Tiden er inne for en ny liste. Jeg går rett på sak:

ORD SOM ER PÅ VEI UT SOM JEG GJERNE VIL HA INN IGJEN:

1. Sporenstreks
2. Neger
3. Bergtatt
4. Fordum
5. Huskestue
6. O-fag
7. Fordundre
8. Nesestyver
9. Hurramegrundt
10. Harnisk
11. Maroder
12. Trekkbasun
13. Fleskefett

OK. Ser at enkelte av disse krever en forklaring

1. For det første et deilig ord, og det er praktisk å ha noe som er raskere enn "straks". Maseprogresjon lissom.

2. OK. Er klar over at jeg er på gyngende grunn her, men det er så slitsomt med hele prøve-seg-fram-remsa med "fremmedkulturell? fjernkulturell? afrikaner? mørkhudet? tredjegenerasjonsinnvandrer? våre nye landsmenn? (Kanskje den mest patetisk overhyggelige av dem alle). Hvorfor ikke kalle en spade for en spade og en neger for en neger og en hottentott for en hottentott i beste trivelige Egner-ånd. Jeg er ikke rasistisk, bare praktisk. Og negerdokka mi vil for evig forbli Negerdokka.

3. Fikk anledning til å bruke dette ordet etter konserten til Hanne og co på søndag. Kjente at jeg likte det.

4. Ah. Elsker det ordet. Lukter av svunnen tid da folk var kloke, damene gikk i pene kjoler, alle red på hester og det fantes drager og enhjørninger. Eller 1984, da alt var trygt og det luktet modellleire av hendene mine og mamma var diger.

5. Et herlig kaotisk ord som gjerne kan brukes i både positiv og negativ sammenheng. Pappa bruker det ofte med "da skal jeg hilse og si..." i samme setning. Med suksess.

6. En viktig del av kulturarven.

7, 8, 9,10 og 11: Rett og slett ord som er gøyale å si. Krydder i hverdagen.

12: Tusen ganger morsommere enn "trombone".

13: Igjen: La oss kalle en spade for en hottentott osv. En så herlig ærlig betegnelse på en matrett finner en neppe i det moderne kjøkken.

Hvilke ord har DU på lager? Jeg er nysgjerrig! Samler gjerne på fler.

8 comments:

Guttleif Lorentzen said...

Basketak, håndgemeng, prompte, titulere, kandelaber

Guttleif Lorentzen said...

Ja, jeg kommer nok snart en tur skal du se.

mo said...

portemone og ransel. jeg prøver å bruke de ofte jeg kan:)

Magna said...

Dette var på alle måter verdige tilskudd til lista:) Vil gjerne selv også få legge til: alle tiders, velociped, beksømstøvler, jubalong og nisseknute.

Veronica said...

Nusselig må jo bare få være med. Også pudding. Et ord som virkelig høres ut som det det er. Ære være spaden sier nå jeg. Fantastisk liste forresten!

Anonymous said...

jeg vil helst ha bort ordet neger.

The Muffin Man said...

Jeg vil helst ha tilbake ordet "frøken" for de kvinnelige lærerne. Det høres da langt mer autoritært ut en "lærer".
Men så er jo jeg litt "old school" og da. (Skjønte du den?)

Magna said...

Tok den, ja:) Karine og Bente og co kalte faktisk Gjertrud for frøken. Når jeg tenker på det føler jeg meg veldig gammel...men igjen: Får ordet en renessanse, kan jeg føle meg ung og spretten igjen. Men vi får kanskje noen rødstrømper på nakken.
Til anonym: Som jeg sa, gyngende grunn osv, men det var heller ikke meningen å gå ned i rasismematerien her (om mulig). Lengter bare tilbake til en tid der en kunne si utrolig mye uten å være redd for at det betød noe mer enn det du mente. Min oldemor samlet inn penger til "svartingene mine i HongKong" med den ømmeste oppriktige kjærlighet. (Uten at det nødvendigvis trenger å være et eksempel til etterfølgelse). Et eksempel til: I fjor kjøpte jeg en gøyal T-skjorte med en ape som svinger seg fra tre til tre. Jeg brukte den fornøyd og frimodig helt til min søster kunne informere meg om at "I love to swing", ikke er tingen for NLM-ungdom å ha skrevet over brystet. Jeg er en stor tilhenger av å svinge meg fra tre til tre, men skuffet måtte jeg innse at dette muligens ikke handlet om det.Det er det jeg mener. Nå avslutter jeg, med fare for å ha gjort meg selv enda mer uklar enn før.